Sprawdzenie stanu karoserii – Cars-Consulting
Sprawdzenie stanu karoserii stanowi jeden z istotniejszych elementów sprawdzenia samochodu przed kupnem. Daje on istotną wiedzę o samochodzie i często może wskazywać kierunek poszukiwania ewentualnych usterek. Naprawy powypadkowe mają istotny wpływ na cenę samochodu, szczególnie w przypadku marek segmentu premium (Mercedes, BMW, Audi, Lexus, Volvo, Jaguar, Land Rover). Dodatkowo mogą implikować późniejsze kłopoty w postaci dodatkowych usterek.
Sprawdzenie stanu karoserii – powłoka lakiernicza.
Najważniejszą sprawą jest określenie, czy samochód ma fabryczną powłokę lakierniczą. Jeżeli tak jest, to bardzo dobra informacja. Auto jest bezwypadkowe. Jeżeli nie należy ustalić zakres i sposób przeprowadzonych napraw powypadkowych. Określenie czy samochód ma fabryczną powłokę lakierniczą realizujemy poprzez pomiar grubości lakieru jak i analizę jej powierzchni. Grubość powłoki mierzymy przy pomocy specjalnych czujników. Natomiast analizę powierzchni poprzez obserwację wzrokową, ewentualnie z użyciem lupy. Jeżeli zakres naprawy jest niewielki, szczególnie, gdy naprawa obejmowała elementy przykręcane (pokrywy, drzwi, przednie błotniki), to jest niewielki problem. Jednakże, kiedy naprawa była rozległa i obejmowała elementy strukturalne, to należy się temu dobrze przyjrzeć. W przypadkach, kiedy naprawa została wykonana starannie w autoryzowanym serwisie, to jeszcze nie dyskwalifikuje samochodu.
Jednakże, jeśli sprzedający nie może przedstawić dokumentacji naprawy, bądź są zastrzeżenia dotyczące jakości naprawy, to lepiej poszukać inne auto. Dlaczego? Niestarannie wykonana naprawa wskazuje na możliwość przeprowadzenia pewnych operacji niezgodnie z technologią napraw. To z kolei może skutkować licznymi usterkami w przyszłości, wynikającymi z błędów w montażu i demontażu części, a także w ich przechowywaniu. Również bardzo ważne jest odpowiednie zabezpieczenie pojazdu (szczególnie po zdemontowaniu niektórych elementów) w czasie naprawy i podczas oczekiwania na części zamienne.
Korozja i ślady po naprawach powypadkowych.
W samochodach starszych niekiedy nawet bez napraw powypadkowych pojawia się korozja. To jest spory kłopot. Jeżeli występuje lokalnie, w miejscach charakterystycznych dla danego modelu, to należy się liczyć z dodatkowymi kosztami. Gdy jednak korozja występuje w wielu miejscach, szczególnie w elementach konstrukcyjnych podwozia, to raczej nie warto kupować takiego auta.
Drugą istotną sprawą są ślady napraw powypadkowych. Jeżeli znajdujemy na karoserii miejsca (szczególnie na elementach strukturalnych) niestarannie naprawione, obejmujące większe obszary, to nie warto kupować takiego samochodu. Niestaranne wykonanie naprawy ujawnia pomiar grubości lakieru. Gdy po lakierem występuje gruba warstwa szpachli (np. 0,5 mm), możemy mieć pewność, że naprawa została wykonana niestarannie. A to oznacza, że poszczególne elementy karoserii mogą mieć zmniejszoną wytrzymałość i należało wymienić na nowe lub wyprostować staranniej.
Dlaczego sprawdzenie stanu karoserii jest tak ważne?
Najprościej na to pytanie można odpowiedzieć jednym zdaniem. Ponieważ w wielu przypadkach podważa sens zakupu samochodu. Usterki karoserii są bardzo trudne bądź niemożliwe do trwałego usunięcia. Dlatego bardzo często, wykluczają sens nabycia samochodu, zwłaszcza, gdy jest starsze auto o relatywnie niskie wartości.
STRONA GŁÓWNA POWRÓT